AFATS

SEJARAH PENUBUHAN SEKOLAH PERTUKANGAN PERANTIS ANGKATAN TENTERA (SPPAT) DAN SEKOLAH PERTUKANGAN PERANTIS TENTERA DARAT (SSPTD)



Melalui perancangan asal penubuhan Sekolah Pertukangan Perantis Angkatan Tentera (SPPAT), ia telah ditubuhkan dengan matlamat untuk memberi peluang kepada pemuda Malaysia yang berumur dari 14½ hingga 16 tahun dengan kelulusan LCE untuk menjalani kursus dalam bidang akademik, teknikal dan ketenteraan selama 3 tahun. Mereka juga akan menduduki peperiksaan Senior Cambridge atau GCE pada penghujung latihan mereka di sekolah ini. Mereka yang menamatkan latihan adalah juga layak untuk berkhidmat dalam Angkatan Tentera Malaysia sama ada di dalam perkhidmatan TenteraDarat terutamanya di dalam Kor JLJ, Tentera Laut atau Tentera Udara. Mereka juga akan diberi keutamaan bagi pemilihan Pegawai Kerja Woksyop di dalam Kor JLJ. 

Hasil dari perbincangan demi perbincangan yang telah dibuat di peringkat atasan, akhirnya sekolah ini telah ditubuhkan pada 1 Apr 1968 sebagai salah satu cawangan latihan di Sekolah JLJ dan kemudian dirasmikan penubuhannya oleh Jen Tan Sri Abdul Hamid bin Bidin, Ketua Turus Tentera Darat pada 9 Nov 1968. Namun begitu melalui Mesyuarat Majlis Angkatan Tentera Ke-108 yang bersidang pada 5 Dis 1968 memutuskan bahawa sekolah ini adalah sebuah sekolah teknik tentera, dengan kelayakan masuk adalah Sijil Rendah Pelajaran (Penghantar Bahasa Melayu) dengan kepujian dalam Bahasa Melayu, Inggeris, Ilmu Hisab dan satu matapelajaran sains. Majlis ini turut menetapkan tujuan penubuhan sekolah ini adalah untuk memberi latihan tentera, teknik dan akademik selama tiga tahun bagi menyesuaikan para perantis sebagai anggota-anggota petukang di dalam Angkatan Tentera. Walaupun sekolah ini berada di bawah pentadbiran Sekolah JLJ, ia dikelola oleh Lembaga Tentera Bersama yang bertanggungjawab terus kepada Jawatankuasa Kerja Majlis Angkatan Tentera. Majlis Angkatan Tentera turut menetapkan bahawa para perantis adalah dibenarkan untuk berhenti dengan membayar balik sebahagian daripada belanja latihan mereka di sekolah ini.



Semasa penubuhannya, bilik darjah dan blok pentadbiran sekolah ini telah ditempatkan di Kem Sirusa, Port Dickson manakala blok penginapan pula terletak di komplek Kuatermaster PUSASDA sekarang (berhampiran Wisma Bintara Kor JLJ). Pada 10 Okt 1969, Timbalan Perdana Menteri, Tun Abdul Razak bin Hussein merangkap Menteri Pertahanan yang juga selaku Pengarah Gerakan Negara pada ketika itu telah membuat lawatan rasmi ke SPPAT.  Pada ketika itu, seramai 60 perantis pengambilan pertama sedang menjalani latihan bermula dari 1 Apr 1968 dan telah menamatkan latihan mereka pada 3 Apr 1971. 

Bermula dari pengambilan pertama sehingga pengambilan ke-10, perantis telah menjalani latihan selama tiga tahun dan menduduki peperiksaan MCE/SPM masing-masing. Namun, berikutan dengan proses pembesaran Angkatan Tentera Malaysia, bermula dari pengambilan ke-11 pada bulan Apr 1978 hingga ke pengambilan ke-14 pada Mac 1981, tempoh latihan perantis telah dipendekkan kepada dua tahun dan tidak disediakan untuk menduduki peperiksaan SPM kecuali mengambil SPM atas usaha sendiri (sebagai calon persendirian) jika berminat. Mereka ini dikenali sebagai Perantis Kategori A. Dalam masa itu juga terdapat skim perantis yang dikenali sebagai Perantis Kategori B (mulai dari tahun 1981) menjalani latihan selama satu tahun sahaja.

Namun begitu, pengambilan Perantis Kategori B ini hanya dibuat dua kali iaitu sehingga tahun 1982. Selepas itu, latihan perantis diubah lagi di mana bermula dari pengambilan ke 15, para perantis telah dibenarkan menduduki peperiksaan SPM sepertimana biasa. Sekolah ini terus berada di Kem Sirusa sehingga tahun 1982 (sewaktu perantis pengambilan 14 dan 15 sedang menjalani latihan) di mana ia telah berpindah ke Kem Segenting, Batu 10, Port Dickson untuk menampung jumlah perantis yang semakin meningkat. Namun begitu semua aspek pentadbiran dan pemerintahan kekal di bawah Sekolah JLJ.

Para perantis yang dihasilkan dari sekolah ini telah dihantar berkhidmat ke dalam ketiga-tiga perkhidmatan sepertimana biasa sehinggalah Mesyuarat Lembaga Tentera Bersama yang diadakan pada 4 Apr 1987 telah memutuskan Tentera Laut dan Tentera Udara tidak lagi mengambil lepasan SPPAT kerana kedua-dua perkhidmatan ini telah menubuhkan institut teknikal mereka sendiri. Pada 12 Ogos 1988, melalui mesyuarat Jawantankuasa Panglima-Panglima ke 250 telah meluluskan pertukaran nama SPPAT kepada Sekolah Pertukangan Perantis Tentera Darat (SPPTD). Pada bulan Ogos 1992, SPPTD telah dipindahkan kembali ke Kem Sirusa. SPPTD selepas itu hanya melatih perantis-perantis untuk diserapkan ke dalam Kor JLJ Diraja. Mulai dari pengambilan ke-25, para perantis telah menjalani latihan akademik dengan 2 kaedah iaitu sebahagian dari mereka menduduki peperiksaan SPM dan sebahagian lagi menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional (SPMV). Pada tahun 1994, para perantis menduduki peperiksaan SPMV sepenuhnya melibatkan tiga bidang iaitu Automotif, Kimpalan Fabrikasi Logam dan Amalan Bengkel Mesin yang juga melayakkan mereka menerima Sijil Kemahiran Malaysia (SKM).

Pada masa kini, latihan penuntut-penuntut SPPTD dilaksanakan mengikut fasa  iaitu fasa pertama selama 20 bulan dalam bidang akademik untuk menduduki peperiksaan SPMV. Fasa kedua pula selama empat bulan di mana mereka dilatih dalam bidang ketenteraan asas merangkumi silibus perajurit muda. Mereka yang menamatkan latihan di SPPTD akan memiliki kelulusan SPMV dan juga SKM yang juga setaraf dengan tred-tred di dalam Kor JLJ Diraja serta menjadi anggota tentera yang terlatih.Walaupun mereka mempunyai kelayakan di dalam bidang vokasional, kerjaya mereka bukan hanya tertumpu untuk menjadi sebagai seorang Juruteknik sahaja malah ramai di kalangan mereka telah berjaya mengikuti latihan pegawai kadet di Maktab Tentera Diraja (MTD), Kolej Tentera Darat (KTD) serta Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dan telah berjaya ditauliahkan sebagai pegawai di dalam TD berdasarkan kepada daya usaha serta bakat kepimpinan yang mereka tunjukkan.


PENCAPAIAN DAN KECEMERLANGAN

Sepanjang penubuhan SPPTD telah berjaya melakar beberapa kejayaan samada dalam bidang sukan, akademik, kegiatan ko-kurikulum dan sebagainya.  Di antara pencapaian dan kecemerlangan yang telah dicapai adalah di dalam bidang sukan SPPTD telah melahirkan ramai atlit yang berjaya mewakili TD, ATM dan Kebangsaan. Di antara sukan yang pernah dimonopoli oleh bekas-bekas perantis ialah Ragbi, Olahraga, Sepak Takraw, Bola Baling dan Bola Sepak. Nama SPPTD begitu sinonim dan telah dikenali bukan sahaja di peringkat MSSPD malahan di peringkat MSSNS. Dalam bidang akademik, pelajar-pelajar SPPTD telah berjaya membuktikan kejayaan mencapai kelulusan 100% di dalam peperiksaan SPM setiap tahun. Pelajar-pelajar SPPTD juga begitu aktif mengikuti kegiatan ko-kurikulum yang dianjurkan samada peringkat daerah mahupun negeri. SPPTD juga telah berjaya melahirkan petukang-petukang yang berjaya menyertai pertandingan Tangan Emas yang pernah mewakili Malaysia ke World’s Skills yang bertaraf dunia. Di samping itu, para perantis juga berpeluang untuk mengikuti kursus Kejuruteraan Avionik dan Aeromekanikal di Pasukan Udara TD (PUTD) dan seterusnya berkhidmat sebagai juruteknik di sana.
  
SEKOLAH BESTARI
SPPTD turut terlibat dalam projek Sekolah Bestari di bawah tajaan Kementerian Pertahanan. Pada 4 Jul 2001, YAB Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Hj Abdul Razak, Menteri Pertahanan telah merasmikan SPPTD dan MTD sebagai Sekolah Bestari di bawah Kementerian Pertahanan yang mana ia merupakan pelengkap kepada aplikasi perdana Sekolah Bestari di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia. Konsep yang dilaksanakan adalah mirip kepada Sekolah Bestari Perdana dan lebih menekankan kepada subjek teknikal serta sains dan teknologi. Projek ini dilaksanakan dengan kerjasama British Aerospace Engineering (BAE) dari United Kingdom. Pelaksanaan Projek Sekolah Bestari di SPPTD bermula pada 6 Apr 2004 dengan jumlah kos RM 1,008,008.09. Peruntukan ini adalah bagi membaiki serta mengubahsuai dan menaiktaraf bangunan sedia ada (Markas SPPTD) serta membina dan menyiapkan satu tingkat bangunan  Makmal CAD/CAM di SPPTD. Dengan penglibatan sebagai Sekolah Bestari, SPPTD telah mempunyai aset pendidikan teknologi dan ICT. SPPTD kini mengorak langkah untuk bersaing dalam temasya F1 in Schools dan mensasarkan untuk muncul johan peringkat tertinggi.